Carro intervjuar Jocke, grundare och Creative Director på Fyr Agency om txd.
Jocke, det pratas en hel del om total experience design (txd) just nu. Kanske du som är designer kan hjälpa oss reda ut lite kring vad det betyder.
Vi fick upp ögonen för det i samband med att Gartner släppte en rapport om kommande digitala trender. Där beskrevs vikten av att ta hand om företagets hela varumärkesupplevelse oavsett om det handlar om kunder, anställda eller användare som mottagare. Konsultfirman New Work revolution har också tagit fram ett manifest med 10 principer för total experience design.
Bland dem tycker jag att "Every business delivers an experience, whether they know it or not" är viktig eftersom alla upplevelser av ett företags produkt eller tjänst blir en del av varumärkesupplevelsen. Även principen "Experience design elevates humanity, improving life, one experience at a time" ligger mig varmt om hjärtat. Kanske är den lite högtravande, men att ha ett holistiskt perspektiv på det vi gör och med det se att det faktiskt kan bidra till att vi blir bättre människor sätter lite extra fyr på engagemanget.
Vi ser till helheten oavsett om det är ett litet eller stort projekt vi ger oss in i. Att ta ett steg tillbaka och få en överblick gör att vi kan hitta förbättringspotential på flera nivåer. Vi tror inte på att jobba i silos inom de olika upplevelsedisciplinerna och är övertygade om att total experience design är rätt strategi framåt. Med vår bredd av kompetenser kan vi dessutom vara med i hela designkedjan där den tekniska lösningen och presentationen av innehållet går hand i hand med det visuella arbetet. Och eftersom vi är en del av Nova-nätverket där alla olika specialistbyråer jobbar tätt tillsammans, så är vårt totala erbjudande dessutom oslagbart. 🙂 ❤️🔥