Copyprinciperna lyfter upplevelsen av ditt företag

I brist på bättre ord kallar jag det copyprinciper. Ett enkelt verktyg som snabbt kan lyfta språket och upplevelsen av ditt företag och göra att ni slipper uppfinna hjulet varje gång ni vill säga något om er själva eller era erbjudanden.

Carro Mindre Text: Caroline Florén, copywriter och innehållsstrateg

Jag pratar inte om den lite högflygande tonalitetsplattformen och inte något petitessigt som vanliga svenska språkregler. Utan något som är mer handfast, träffsäkert och dessutom väldigt tidsbesparande för alla inblandande. Här följer några exempel på vad copyprinciperna kan innehålla.

 

Vilka ord vill vi förknippas med?

Genom att luta sig på tonalitetsplattformen kan man ta fram ett antal nyckelord som ni alltid lyfter i kommunikationen. Reklammakare tänker så. På Ikea skulle jag tro att ordet vardag är ett nyckelord och även ordet livet. Hos oss på Fyr är upplevelser ett motsvarande ord. Lista din verksamhets viktigaste ord som den ska förknippas med och använd dem. Ofta.

 

Vilka uttryck kan vi använda för att beskriva återkommande erbjudande?

Det finns alltid sådant som ditt företag kommunicerar återkommande. Är det ett hotell kanske det är julbord varje år, du erbjuder weekendpaket eller spaweekend. Sådant kan man orda om på massor av olika sätt med olika uttryck. Gör inte det. Ta fram en lista på ord och uttryck att använda om och om igen. Kanske Skönaste helgen eller Mysigaste familjeträffen eller Godaste maten och så vidare och pang har du sparat massor av tid och samtidigt samlat upplevelsen i kommunikationen med era kunder.

Hur beskriver vi vårt varumärke, vårt erbjudande och våra uspar?

För speciellt tjänsteföretag är det viktigt att kunna beskriva företagets erbjudande. Låt inte tjugo olika anställda göra det på tjugo olika sätt. Ta i stället fram standardbeskrivningar av era bästa uspar som de sedan kan plocka av. Som från ett härligt smörgåsbord med copy för alla tänkbara kanaler där företaget ska beskrivas. Ett annat vanligt problem är faktiskt hur namnet på företaget ska användas. Ska vi skriva det med stora eller små bokstäver? När båda förkommer kan det snart uppstå gnissel och problem. När använder vi hela det juridiska namnet och när räcker det med att använda det vi säger i dagligt tal? Fyr eller bara Fyr Agency? Bonnier Group eller bara Bonnier? 

 

Så skriver vi våra vanligaste ord

Den här är en typ av terminologilista, men anpassad efter just din verksamhet. Säljer vi egentligen surf eller data kan man behöva fråga sig om man är ett telekombolag. Eller så är du ett webbhotell och behöver bestämma dig för om du ska du då prata om mejlkonto eller e-postkonto? Om du bara tittar på svenska språkregler är ju båda okej men det blir ingen härlig upplevelse om det blir varannan gång. Hjälp dina kollegor välja samma sätt.

Copyprinciperna är tänkta att spara tid och tankekraft för alla som någon gång skriver i företaget. Och såklart, och någon mot förmodan trodde något annat. Tonalitetsplattformen och skrivreglerna är lika viktiga.

 

Ikeareklam "Livet" är ett ord som Ikea vill förknippas med.

Kaka till kaffet?