Så kan adblockers förstöra upplevelsen av din sajt

Som flitig användare av internet generellt sett och webben lite mer specifikt, så är man väl som ganska trött och irriterad på mängden reklam överallt. Många användare har därför börjat blockera reklam. Detta kan påverka din webb även om du inte har någon reklam.

2741563 391261 PCU7HL 316

Mängden reklam online ökar och ökar hela tiden. De som producerar innehåll vill ju givetvis ha betalt för sitt jobb och det finns generellt sett två vägar att gå: betalt innehåll bakom en betalvägg eller reklam.

Reklam är oftast störande och mängden ökar hela tiden vilker bidrar till irritation hos användarna. Även om jag generellt sett tycker att de som producerar innehåll självklart ska få betalt för sitt innehåll, så gör ju den här irritationen att man rätt snabbt tar till de medel som finns till hands för att återta kontrollen över sitt surfande och där kommer verktyg som adblockers in i bilden.

(bild från freepik.com)

Vad är en adblocker och hur fungerar den?

Det finns lite olika sorter men den variant jag ska prata om här är de som man kan installera som ett plugin till sin webbläsare och tar bort reklamen i gränssnittet när man surfar runt på webben.

Egentligen är adblockers ett ganska simpelt och trubbigt verktyg. Det de gör är att helt enkelt filtrera bort innehåll som innehåller vissa nyckelord som finns i en blockeringslista och hindrar det innehållet från att överhuvudtaget laddas in. Den här listan hämtas såklart från en källa online och hålls därmed uppdaterad i realtid.

Webbläsarpluginet stoppar då allt innehåll som enligt dessa listor klassificeras som reklam att laddas in. Förutom att göra sidan man tittar på mycket trevligare och renare, eftersom man slipper all störande reklam, så får man även den adderade postitiva bieffekten av att sidan laddas in mycket snabbare, eftersom reklam oftast är tungt att ladda ner.

 

 

398764 PCS8FK 344

Hur påverkar detta min webbsida?

Den här trubbigheten som jag nämnde tidigare, den visar sig bla genom att dessa plugin faktiskt inte kan skilja på vad som är reklam och vanligt legitimt innehåll. 

Blockeringen sker ju genom att läsa av vad saker och ting heter och det innebär därför att man som redaktör behöver vara lite uppmärksam på hur man namnger sina resurser och sitt innehåll (bilder, script mm) eftersom det annars kan ge lite oväntade sidoeffekter när någon med en adblocker besöker sidan.

Ett talande exempel från ett projekt jag jobbade med tidigare är att man inte ska döpa bildfiler till något som har "banner" i filnamnet. Även mappen som filen ligger påverkas av detta. Det här ställde till problem, eftersom vi i det aktuella fallet hade en intern banner som var CTA för ett erbjudande som ledde till en kampanjsida. Men adblockers plockade upp strängen "banner" från bildens filnamn och blockerade den från att laddas och alla som surfade med adblocker påslaget såg därmed alltså aldrig ingången till den kampanjen.

(bild från freepik.com)

Exemplet ovan är ju för en CTA till en kampanjsida. Men ponera att man tex skulle råka döpa den översta heroytan på sin startsida till något som tas bort av en AdBlocker, eller ännu värre - loggan, då kommer det ju påverka intrycket hyfsat negativt (för att använda ett understatement). Heroytan är ju oftast det som slår an tonen när det gäller upplevelse och tonalitet för hela hemsidan och loggan är ofta varumärkets viktigaste identitsbärare.

Adblockplus Screenshot screenshot från AdBlock Plus nedladdningssida

Även om användandet av adblockers ännu inte är jätteutbrett så måste man som innehållsansvarig räkna med att det här är något som kommer öka i användning. Så därför blir det viktigt att känna till hur de här verktygen fungerar. Och eftersom det finns några enkla saker man kan göra för att skydda sig och säkerställa att man levererar den upplevelsen man tänkt så är det bra att ha koll på läget och därmed undvika de lättaste fallgroparna.

Några av de vanligaste webbläsarpluginen idag för att blockera reklam är AdBlock Plus, AdBlock och uBlock origin och gemensamt för dessa är att de använder sig av denna lista för att filtrera bort reklamen:

https://easylist.to/easylist/easyprivacy.txt

Om man skummar igenom den lite snabbt så får man ett ganska bra hum om vilke typiska termer och sökord de blockerar och vad man därmed ska undvika att använda sig av.

Det här är definitivt inte tänkt som någon heltäckande artikel om hur adblockers fungerar, men mest tänkt för att belysa en dum sidoeffekt som kan påverka dig även fast du inte har reklam på din sajt.

Kaka till kaffet?