4 Take aways från
NOVA day 2024

Vi var över 300 som strömmade över Mosebacke torg till Södra Teatern denna varma och soliga fredag för att vara med på årets upplaga av NOVA Day. På scen fick vi se och höra fyra fantastiska inspiratörer som engagerade och gav oss nya insikter:

1. Inspirerande var ordet när Johan Brand, Grundare av Kahoot, berättade om teknik, lärande och entreprenörskap. Utrustad med en världsförbättrande vision om att få fler barn att känna sig bekväma i och samtidigt få vara kreativa i sitt lärande. En vision stark nog att bli en världssuccé, både för företaget och inte minst för barnen i skolan.

2. Att vi fortfarande har en del att lära om kundresan illustrerades med all önskvärd tydlighet av Patrik Stopendahl, forskare på handelshögskolan. Att vi är överdrivet fokuserade på de enskilda kunden men framför allt att det faktiskt bara är 1–3 procent av de som tittar på dina produkter är faktiskt ute efter att köpa något. Det vi ser att våra kunder gör handlar oftast bara om ”Browsing in the dark”.

3. Om vi inte redan har en Waste Manager på företaget borde vi skaffa det tyckte Cecilia Hjertzell, Chief Sustainability and Marketing Officer på det cirkulära datacentret T-Loop. Cecilia lärde oss om kommande hållbarhetsregleringar inom ett EU som gått från ett fredsprojekt till hållbarhetsprojekt. Vi inser det kanske inte det idag men om vi fortsättningsvis ska kunna vara med i matchen behöver vi börja arbeta efter detta redan nu eller riskera att sorteras bort av marknaden eller straffas med höga böter.


4. Vi behöver inte längre fundera på hur vi ska utforma våra digitala annonser. Erik Modig, forskare på Handelshögskolan, har gjort analyser på 1,4 miljoner impressions från 120 varumärken i över 100 kanaler. Samt en djupdykning i attention för 17 varumärken. Utifrån det här fick vi bland annat veta att 5 ord är max i en annons och att färgval spelar roll då de flesta digitala exponeringar varar ca 2,5 sekunder. Oavsett kommer vi aldrig få kundens uppmärksamhet mer än 5 sekunder.

 

Med andra ord var detta en perfekt dag att runda av med en hejdundrade sommarfest på NOVA House i Katarinahuset rakt över bron 💃.  Med lika delar mingel, mat, dryck, dans, karaoke, utsikt över stan med solnedgång och såklart hästskokastning och spådam .. Missa inte nästa år!

 

Om NOVA och NOVA Day

NOVA Consulting Groups årliga halvdagskonferens NOVA Day samlar intressanta talare och entreprenörer från näringslivet som delar med sig av insikter, information och inspiration. Konferensen hålls på Södra Teatern på Södermalm.

NOVA Consulting Group är ett skandinaviskt konsultföretag och består av en grupp specialiserade företag inom digitala tjänster och marknadsföring. Våra kunder finns inom både privat och offentlig sektor. Vi levererar digitala lösningar till några av Nordens största varumärken. Nova Sveriges dotterbolag är: Epinova, Pineberry, Singular, Fyr, Infunnel och Cloud Nine