Vad är generativt användar­gränssnitt (Generative UI) och varför ska jag bry mig?

Den korta beskrivningen är att det är ett anpassningsbart användargränssnitt som i realtid förstår användarens avsikter, behov och sammanhang. I stället för som idag när innehåll laddas in i sjok strömmas innehållet utifrån en rad olika faktorer, som input, vad som sker i omgivningen (ljud, ljus mm). I slutändan får alla användare en unik upplevelse som både är effektiv och personlig. 

Fyragency Lots Of Retro Crt Monitors Rendered In Different Mate 32Acab8c 8Dac 4763 883E 26E936ae596d

Ett exempel skulle kunna vara Sara som ska boka ett flyg från Stockholm till Amsterdam, historiskt så brukar Sara vilja sitta långt bak i planet och vid mittgången, Sara är även morgontrött. Så när Sara ska hitta sitt flyg så visar gränssnittet endast avgångar mellan 11 och 15 och med den förvalda platspreferensen.

Men hur funkar det egentligen?

Grunden för GenUI är maskininlärningsmodeller som tränas på kopiösa datamängder för att hitta mönster och relationer för att sedan förutse användarbeteendemönster.

Hur är det då med tillgängligheten?

Idag blir man glad om webbsidor snappar upp ens preferens om dark mode, medan ett generativt användargränssnitt skulle automatiskt kunna känna av om du är 45 och börjar få lite problem med synen eftersom du håller din enhet långt ifrån ansiktet. Ett annat exempel är om användaren har skakningar, då skulle texter och interaktionselement automatiskt kunna bli större. Liknade stöd skulle även automatiskt kunna ges till användare med låg läskunnighet eller annan funktionsvariation, ett stort lyft mot idag med andra ord.

Men hur designar man för generativt användargränssnitt?

Handhållna enheterDet är lättare sagt än gjort. Att känna att man har kontroll över sitt varumärke och samtidigt designa övertygande generativa användarupplevelser kräver att man tänker helt nytt kring både sitt varumärke och sina UX/UI-processer.

Det är avgörande att ha en iterativ, människocentrerad process baserad på verkliga användarbehov. Börja med att utveckla metoder för att förstå användarnas avsikter, mål och sammanhang genom multimodala input som text, röst, blick, plats, etc. Modellera med olika verkliga scenarier och specialfall som AI kan stöta på.

Utveckla ett systematiskt, återanvändbart, generativt designsystem med tydliga komponenter och definiera vilka färger, typsnitt och regler för avstånd som är extra viktiga för att säkerställa att varumärket hålls ihop när du vågar släppa kontrollen.

Hur testar man då ett generativt användargränssnitt? Här får vi som designers och utvecklare lära oss från spelbranschen, där innehåll i spel har genererats dynamiskt i årtionden, och precis som med datorspel där NPCs (icke-spelbara figurer) beter sig märkligt så kommer nog även generativt användargränssnitt hallucinera i början.

Sammanfattningsvis

Det finns såklart vissa risker och etiska överväganden att tänka på när det kommer till AI-utveckling. Även om det fortfarande är i ett tidigt skede så är generativa användargränssnitt en otroligt spännande utveckling inom design av användarupplevelser. Jag tror att vi kommer att se dessa gränssnitt i praktiken inom de närmaste fem åren, kanske till och med tidigare.