Vad många missar i användartester

En viktig del av kundresan

Ofta när man användartestar en websida idag så saknas en ganska markant del av kundresan. Den så rena prototypen man visar ser ofta inte alls ut som det som besökaren sedan får se, vilket skapar ett gap i testresultatet. Vad är det som saknas då?

Jo, de modaler som ofta är med på landningssidor av olika orsaker, till exempel:

  • Godkännande av cookies
  • Nyhetsprenumeration med rabatt på köp 
  • Notiser om appar man kan använda istället
  • Tillåtelse att använda besökarens plats
Screenshot 2022 11 25 At 14.52.14

Helt enkelt en mängd hinder att navigera innan man kommer fram till det man är där för att göra. Det här påverkar självklart besökarens resa på ett helt annat sätt än om de hindren inte varit där.

Så det är väl värt att tänka på hela kundresan, inklusive obekväma moment, när man pitchar, visar och användartestar digitala produkter.

Kaka till kaffet?