Uråldrig karta visar hur webben förändrats

Ett internet som inte finns längre

Ok, 14 år är kanske inte "uråldrigt" sett ur ett mänskligt perspektiv, men i internet-år är det riktigt länge sedan.

2009 tryckte den japanska webbyrån iA upp den fjärde upplagan av Web Trends Map. Postern, som man kunde beställa online, kartlade de största webbplatserna och tjänsterna just då, tillsammans med personerna runt dem, utritade på Tokyos tunnelbanekarta längs bland andra "Creativity line" eller "Entertainment line". 

Web Trend Map Detail 2
Web Trend Map Detail 3
Web Trend Map Detail 1

Det är ganska intressant och inte så lite nostalgiskt att titta tillbaka på ett internet som inte riktigt existerar längre. iA har försökt göra nya versioner under senare år, men har insett att det skulle bli en mycket mindre omfångsrik karta, som de berättar om i det här fem år gamla blogginlägget. De större stationerna i city 2009 har växt till att bli grundpelare för webben.

Dock så håller jag inte med om att webben har blivit "monotonous and dull" som de skriver om. Som kompensation har vi idag en myriad av tjänster och spännande saker som händer ute längs linjerna, just nu runt AI och VR (ok, det var förra året.).

Vi ses i förorten!