Innehåll­skapande utan strategi kan bli en fälla

Att satsa på att skapa innehåll är oftast en god affär, men om det sker utan strategi finns det risk att det gör mer skada än nytta. Därför behöver alla som jobbar med innehåll utifrån ett affärssyfte ha en innehållsstrategi värd namnet.

När ChatGPT gjorde sitt intåg svämmade världens sajter över med nytt innehåll. Problemet med det är att innehållsskapande i sig inte alltid behöver vara av godo. Visst innehållsskapande kan till och med skada affären om det används felaktigt. Tidigare i år tröttnade exempelvis Google på syndafloden av generiskt och meningslöst innehåll och skärpte sina algoritmer dramatiskt. Förändringen resulterade i att en del sajter som genererat stora mängder innehåll utan hänsyn till kvalité eller nytta till och med avindexerades.

Så var står vi nu? Innehåll säljer, och vi har verktygen framför oss. Ett nytt läge har potential att ge en fantastisk skjuts för affären. För att inte gå vilse  och riskera att straffas av både Google men framför allt av kunder och användare behövs en genomtänkt innehållsstrategi. En strategi som definierar målen med arbetet, vilka verktyg och resurser som krävs, vilket innehåll som ska produceras och varför. Bland annat. 

Innehallsanalys Wide

Vi gör er innehållsstrategi

Innehållsstrategin ska visa mål, behov, prioriteringar och hur arbetet ska genomföras på bästa sätt. Vi hjälper er att ta fram den.

Innehållsstrategi