Txd princip 4: Skapa samverkan

Upplevelser som samverkar sömlöst, oavsett var eller när du kommer i kontakt med varumärket, påverkar hur trovärdigt och prisvärt det uppfattas.

Txd princip 4Den digitala varumärkesupplevelsen är ett ekosystem i sig med många olika touchpoints och där det är kunderna själva som bestämmer när, var och hur de interagerar med varumärket, inte sällan dygnet runt. Det kan vara via en webbplats, en app eller en digital beställningsskärm i butiken.

En positiv varumärkesupplevelse

En grymt bra anställd, bra marknadsföring eller en bra och användarvänlig tjänst bidrar till en positiv upplevelse. Andra delar kan vara negativa för upplevelsen även om den enskilda handlingen i sig inte är negativ. Ett enkelt exempel är oavsiktliga skillnader mellan vad som sägs om en produkt eller tjänst i marknadsföring och försäljning mot hur den faktiskt presterar när den tas emot. Sådana skillnader bidrar till en inkonsekvens i upplevelsen och påverkar därför hela varumärket negativt.

Ett annat exempel på inkonsekvens i upplevelsen är när en verksamhets digitala upplevelser skiljer sig åt i olika kontaktytor. Då är risken stor att det skapar otydlighet och påverkar trovärdigheten. Risken är stor att den som varit intresserad av att ta del av ert erbjudande blir tveksam och hittar ett annat, mer attraktivt alternativ bara en Google-sökning bort.

Om upplevelserna däremot är sammanhållna och medvetet levererade i alla kanaler bidrar det till att den totala upplevelsen blir positiv.

The whole is greater than the sum of the parts. Aristoteles

Boosta effekten av upplevelsen

Med total experience design som strategi skapar vi varumärkesupplevelser som samverkar sömlöst oavsett via vilken digital plattform, var eller när du kommer i kontakt med varumärket.

Att skapa upplevelser som samverkar är en avgörande faktor för hur trovärdiga och prisvärda era produkter och tjänster kommer att uppfattas och det kommer att boosta effekten av varumärkeupplevelsen som helhet.

Se alla våra txd-principer